JOM KLIK
Friday, September 23, 2011
GURU OH GURU...?
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulamak yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Sasterawan Negara,
Dato' Usman Awang
Monday, September 19, 2011
DRAMA GELANGGANG TUK WALI...?
Soalan 2 (b) : Petikan Drama
Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
TUK WALI : (Bangun dan mengingati sesuatu) Di rumah Haji Kodri tadi aku tau aku memang sengaja dimalukan. Aku tau mereka Cuma jadikan Si Piee tu kambing hitam! sasarannya aku, Umi! Aku! Mereka mempersendakan tiap gerak dan kata-kata aku! Sampaikan cara aku bersampingpun dipersenda! Tapi aku tak peduli semua itu. Buruk sangat ke tingkah laku aku ni? Aku Cuma bersilat dalam gelanggang! Silat itulah yang aku gerakkan sejak 50 tahun lalu! Dulu, semua jurus, pengunci dan penangkis pukulan itu dikagumi, dipuji dan dianggap hebat. Tiap gelanggang bila aku bersilat, penuh sesak orang datang nak melihat dan mencuri gelak! (Hampa) Tapi, sekarang tiap langkah aku baik di luar apalagi di dalam gelanggang, dicemuh, dihina dan diketawakan! Apa salah aku pada mereka. Umi! Besar sangat ke dosa aku ni? Cuma kerana terus bersilat?
Aku Cuma tau bersilat, mencari akar kayu, meracik , mengurut bila ada yang patah atau terkehel, mengubat orang sakit yang sudah tidak diterima lagi oleh doktor! kerja pinang-meminang, jadi tuk mudin pun aku! Menggali liang kubur pun aku! Sampai nak mandikan mayat pun aku dicari. Tapi, kerana aku terus bersilat maka aku dicemuh, dihina sehina-hinanya! Adil ke, Umi? Adil ke? Aku tak pernah minta disanjung! Aku tak tergamak minta upah setiap kali menolong orang! Tak sampai hati aku, Umi! Tapi, mereka sampai hati menjatuhkan maruah aku! Mereka tergamak menghina dan mempermainkan aku di majlis orang! Aku malu, Umi! Malu!
MAK UMI : (lembut) Ripin kan ada, murid awak yang lain tu semuanya boleh bersilat! Biarlah mereka saja yang turun ke gelanggang.
(Dipetik daripada drama ”Gelanggang Tuk Wali” Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Nyatakan masalah yang dihadapi oleh Tuk Wali? [3 markah]
Masalah yang dihadapi oleh Tuk Wali ialah dia sengaja dimalukan di hadapan khalayak di rumah Haj Kodri. Selain itu, mereka mempersendakan setiap gerak dan kata-kata Tuk Wali. Akhir sekali mereka mencemuh Tuk Wali bersilat sehingga menjatuhkan maruahnya.
(ii) Pada pendapat anda, adakah wajar Tuk Wali dimalukan di hadapan khalayak. Berikan tiga sebab. [3 markah]
Pada pendapat saya tidak wajar Tuk Wali dimalukan di hadapan khalayak. Sebab saya berpendapat sedemikian ialah Tuk Wali merupakan jaguh silat yang disegani di kampungnya sehingga anak muda ramai belajar silat dengannya. Selain itu, orang seperti Tuk wali perlu disanjung kerana bersemangat mempertahankan silat yang merupakan seni mempertahankan diri yang diwarisi sejak zaman berzaman. Akhir sekali, Tuk Wali merupakan orang yang berpengaruh di kampungnya kerana masyarakat banyak menggunakan khidmat beliau dalam apa-apa majlis.
(iii) Terangkan satu perwatakan Tuk Wali dalam petikan dan dua perwatakan lain dalam keseluruhan drama.
[3 markah]
Perwatakan Tuk Wali dalam keseluruhan Drama ialah seorang yang berani. Sebagai bukti, Tuk Wali berjaya menewaskan perompak yang bersenjatakan parang, pistol dan kapak di sebuah kedai emas. Selain itu, Tuk Wali juga seorang yang bersemangat tinggi. Sebagai contoh, dia bersemangat mempertahankan ilmu persilatan yang dipelajarinya supaya kebudayaan ini tidak lenyap ditelan zaman.
Perkongsian oleh:
(Cikgu Azaman - GC Bahasa Melayu)
Monday, September 12, 2011
KUALITI AKADEMIK KELANTAN...?
|
Sunday, September 11, 2011
ANALISIS PMR FARIS PETRA 2007 - 2010..?
ANALISIS PENCAPAIAN PMR 2007 - 2010
PMR | BIL. CALON | GPA | Straight A’s | PERATUS |
2007 | 145 | 1.03 | 121 | 83.45 |
2008 | 142 | 1.03 | 115 | 80.99 |
2009 | 145 | 1.03 | 120 | 82.76 |
2010 | 148 | 1.04 | 111 | 79.86 |
ANALISIS SPM FARIS PETRA 2005 - 2010...?
ANALISIS PENCAPAIAN SPM 2005 - 2010
PMR | BIL. CALON | GPA | Straight A’s | PERATUS |
2005 | 194 | 2.04 | 36 | 18.6 |
2006 | 142 | 2.43 | 7 | 4.92 |
2007 | 186 | 1.96 | 35 | 18.8 |
2008 | 141 | 2.14 | 17 | 12.06 |
2009 | 185 | 1.66 | 27 | 14.59 |
2010 | 167 | 1.44 | 38 | 22.27 |
Saturday, September 10, 2011
ANALISIS KOMSAS PMR...?
ANALISIS SOALAN PEMAHAMAN KOMSAS
PMR 2005 - 2010
TAHUN | GENRE | TAJUK | TINGKATAN |
2005 | Cerpen | Anak Bumi tercinta | 3 |
Sajak | Pesan Tangan Kepada Jari | 2 | |
2006 | Drama | Buyung | 2 |
Syair | Syair Menyambut Pelajaran | 1 | |
2007 | Cerpen | Tangan Kanan, Kiri dan Kedua-duanya | 2 |
Sajak | Bila Berjauhan | 3 | |
2008 | Drama | Jalan Sempit | 3 |
Pantun | Pantun Dua Kerat | 1 | |
2009 | Cerita Klasik | Raja Bersiung | 3 |
Sajak | Seorang Guru Tua | 1 | |
2010 | Drama | Adik Berjasa | 3 |
Pantun | Pantun Nasib | 3 |
Cikgu Mohamad Azemi, GC Bahasa Melayu
RUTIN GC FARIS...?
BERKONGSI ILMU...!
Bermula 8 September hinggalah 10 Disember 2011, Cikgu menghadapi jadual kerja yang sangat padat dan amat meletihkan. Biasanya, cikgu sempat meng'update'kan blog ini sekurang-kurangnya sekali sehari, tapi hujung minggu kali ini.... TAK SEMPAT...!!!!!
Untuk makluman Farisian sekalian, pada hujung minggu ini cikgu terpaksa melayani beberapa undangan ceramah PMR yang datangnya berturut-turut, dan tempat-tempatnya pula agak jauh dan pastinya memenatkan.
- 8 September 2011 - Ceramah anjuran Kesedar di Sweet Beach Resort, Tok Bali (2.30 - 4.30)
- 9 September 2011 - Ceramah anjuran Kesedar di D' Aura Training Centre, Kandis (8.00 - 10.00)
- 9 September 2011 - Ceramah anjuran Kesedar di PCB Resort, Kota Bharu (2.30 - 4.30)
- 10 September 2011 - Ceramah di Sekolah Sultan Ibrahim 1, P. Mas (9.00 - 11.00)
Harap maklum.......
Wednesday, September 7, 2011
8 NILAI 1MALAYSIA...?
- BUDAYA KECEMERLANGAN
- KETABAHAN
- RENDAH HATI
- PENERIMAAN
- KESETIAAN
- MERITOKRASI
- PENDIDIKAN
- INTEGRITI
Tuesday, September 6, 2011
RANCANGAN HARIAN...!
Nama Jurulatih: En. Mohamad Azemi Bin Zawawi |
Tajuk: Tackling: 1. Flat Tackle 2. Reverse Tackle |
Objektif: Pemain dapat menguasai kemahiran tackling dengan baik |
RANCANGAN LATIHAN |
AKTIVITI | HURAIAN AKTIVITI | ORGANISASI / MASA |
1.Statik:- -a. Kedudukan badan - b.Kedudukan tangan - c.Tumpuan | a. Graviti rendah, kaki kiri ke depan menampu berat badan. b. Tangan kiri memegang hujung kayu dan tangan kanan memegang di bahagian tengah.(spt keadaan menggelecek) c. Pemain cuba memperlahankan gerakan penyerang dengan cara mengacah. | 2 pemain diarah menunjukkan cara memegang kayu ketika: - Memukul - Menahan - Menolak bola. Masa: 05 minit |
2. Pergerakan bersama bola | 1. Penyerang menggelecek bola ke arah kanan pertahanan (Flat tackle) 2. Penyerang menggelecek bola ke arah kiri pertahanan (Reverse Tackle) 3. Pertahanan menggunakan kemahiran tackling untuk menghalang penyerang dan seterusnya menyelamatkan keadaan | 9 pemain dengan 8 biji bola (8 penyerang + 1 pertahanan) - Giliran Masa: 30 minit |
3. Permainan Kecil:- 3 lawan 3 | 1. 3 penyerang akan mencuba menggelecek melepasi pertahanan sementara 3 pertahanan akan menghalang dengan menggunakan kemahiran tackling. 2. Pasukan yang Berjaya menjaringkan gol dikira menang. | 6 pemain terlibat dalam masa 7 minit. Semua pemain dekehendaki terlibat dalam aktiviti. Masa: 15 minit |
CATATAN: | Permainan kecil boleh diubah-ubah jumlah pemain. |
Subscribe to:
Posts (Atom)